Ύμνος στην αξία της ζωής σε μια εποχή αμφισβήτησης

0
198

Υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να διαχειριστεί κανείς την απώλεια; Η αντιμετώπιση του πένθους έχει τα ίδια χαρακτηριστικά για όλους τους ανθρώπους; Πόσο απόλυτοι μπορεί να είμαστε όσον αφορά τη στάση μας απέναντι στο θάνατο;

Γράφει ο Γιάννης Θ. Κεσσόπουλος

Οι απώλειες για τον άνθρωπο αρχίζουν από την ώρα που γεννιέται. Η αθωότητα της πρώτης παιδικής ηλικίας δεν επιτρέπει μερικές φορές τη συνειδητοποίησή τους. Όμως σύντομα καλείται να τις αντιμετωπίσει, άλλοτε σε μακρινό επίπεδο άλλοτε σε προσωπικό.

Τέσσερις χαρακτήρες

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Η αξία της ζωής», ένα έργο της Jane Anderson, κινείται γύρω από αυτό το βαθιά ανθρωποκεντρικό θέμα με τρόπο αριστοτεχνικό. Το λέμε αυτό γιατί ξεκινά από τέσσερις χαρακτήρες σε διαφορετικές αφετηρίες, με κοινό στοιχείο την απόλυτη θέση του καθενός, και καταλήγει στη «διακήρυξη» της απόλυτης ελευθερίας να αποφασίσει ο καθένας για τη δική του μοίρα αλλά και για τη στάση που κρατά έναντι του πένθους του άλλου.

Ο ένας βαθιά θρησκευόμενος, ο άλλος άθεος, και δύο γυναίκες που παλεύουν ανάμεσα σε αυτό που τους ωθεί η λογική τους και σε αυτό που τους υπαγορεύει η ψυχή τους. Μέσα από τις μεταξύ τους συζητήσεις, με εντάσεις και αφορισμούς, στο τέλος καταλαγιάζει μέσα τους το «εγώ» και ορθώνεται το «εμείς» απέναντι στην κοινή μοίρα. Και είναι αυτό το «εμείς» που οδηγεί στην ελευθερία να αποφασίζει καθένας κατά πώς θέλει να αντιμετωπίζει το αναπόφευκτο.

Η αμφισβήτηση

Μέσα από μία τέτοια διαδικασία επί σκηνής, το έργο αποτελεί ύμνο στην αξία της ζωής. Και είναι κάτι πολύ επίκαιρο, αν σκεφτεί κανείς τα γεγονότα που περιτριγυρίζουν καθημερινά τη δική μας ζωή. Σε μία εποχή που αυτή η σκληρότητα σε συνδυασμό με την ελευθεριότητα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, πολλές φορές ενστικτωδώς αρνείται μια μεγάλη κατάκτηση του ευρωπαϊκού πολιτισμού, την αποδοχή, δηλαδή, της ζωής ως υπέρτατο αγαθό.

Η σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια στροβιλίζει τη σκηνή και μαζί τη σκέψη της πλατείας, μέχρι που καταπίνει την αρχική θέση δίνοντας χώρο στην ελευθερία της ζωής, σαν τη λιακάδα μετά τον ανεμοστρόβιλο.

Ο Βασίλης Ρίσβας είναι καθηλωτικός στην εκφορά του ρόλου του ασθενούς που φιλοσοφεί τη ζωή ως μόνη στάση που της δίνει νόημα. Η Αθηνά Τσιλύρα υπηρετεί το ρόλο της επαναστατημένης αλλά ταυτόχρονα απόλυτα δοτικής γυναίκας στο σύντροφό της. Η Πέγκυ Σταθακοπούλου με το δικό της τρόπο ανταποκρίνεται στο ρόλο μιας συμβατικής γυναίκας που στροβιλίζεται πιο έντονα από κάθε άλλον χαρακτήρα ανάμεσα στο θέλω και στο πρέπει. Ο Δημήτρης Μαυρόπουλος με το λόγο του αλλά κυρίως με τις σιωπές του είναι μια δύναμη επί σκηνής.

Αξιοσημείωτο το σκηνικό της Ηλένιας Δουλαδίρη, με την υπαίθρια ατμόσφαιρα και τα πεσμένα κιτρινισμένα φύλλα, που προκαλεί το ενδιαφέρον στον θεατή, με το που μπαίνει στην αίθουσα, πριν ακόμη αρχίσει η παράσταση.

Ταυτότητα παράστασης:

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας

Μετάφραση – Απόδοση: Ναταλύ Δούκα

Σκηνικά: Ηλένια Δουλαδίρη

Σχεδιασμός Φωτισμών: Σωτήρης Τσαφούλιας – ´Ελενα Πετροπούλου

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Κοστούμια: ´Αγις Παναγιώτου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Καρολίνα Ζαπατίνα

Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Γιάννης Διασσάκης

Οργάνωση Παραγωγής: Θωμάς Χαρέλας

Παραγωγή: BlackSpine

 

Παίζουν:        

Τζάνετ – Αθηνά Τσιλύρα

Ντίνα – Πέγκυ Σταθακοπουλου

Νιλ – Βασίλης Ρίσβας

Μπιλ – Δημήτρης Μαυρόπουλος

 

ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Τετάρτη: 19:00
Πέμπτη & Παρασκευή: 21:00
Σάββατο: 18:00 & 21:00

Κυριακή:  19:00

ΤΙΜΕΣ  ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Α Ζώνη 25€ κανονικό, 20€ μειωμένο
Β Ζώνη 20€ κανονικό, 17€ μειωμένο
Θεωρεία 20€
Εξώστης 17€

Προπώληση: Ticketservices.gr & Ταμείο Θεάτρου

link της προπώλησης: https://www.ticketservices.gr/event/i-axia-tis-zois-thessaloniki/

Προηγούμενο άρθροThink… the end
Επόμενο άρθροΟι τουρίστες επιλέγουν Ευρώπη
Σπούδασα νομικά στο ΑΠΘ, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη (πολιτιστικός ρεπόρτερ, προϊστάμενος πολιτιστικού, συντάκτης ύλης πολιτικού, αρθρογράφος). Και διευθυντή τον αείμνηστο Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες (Νομαρχία Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας), του ΚΘΒΕ, ειδικός σύμβουλος σε θέματα επικοινωνίας του Δημάρχου Δέλτα και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού. https://www.facebook.com/gkessopoulos

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.