Με κύριο όχημά του και -γιατί όχι- όπλο του τον πυκνό λόγο του Δημήτρη Δημητριάδη ο Θάνος Νίκας παρουσιάζει για δεύτερη σαιζόν μία εξαιρετική παράσταση. Με τον δάσκαλο και σκηνοθέτη Παύλο Δανελάτο μετά από 19 χρόνια ξανά στον ρόλο του ηθοποιού, ο “Φαέθων” απογειώθηκε στον χώρο της σοφίτας του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας Θράκης. Είδαμε την παράσταση, συνομιλήσαμε με τον σκηνοθέτη και σας παρουσιάζουμε μερικά χαρακτηριστικά της στοιχεία.
Επί σκηνής γράφει και συνομιλεί με τον σκηνοθέτη η Κατερίνα Νικολάου / kfnikolaou@gmail.com
Σε ένα σκηνικό ουσιαστικά γυμνό, που παραπέμπει σε εφιάλτη ξεδιπλώνεται μπροστά στο κοινό μια τραγωδία δωματίου, με όλα τα χαρακτηριστικά μιας αρχαίας τραγωδίας και μια πολυπόθητη κάθαρση που όμως δεν κρύβει λύτρωση.
Το έργο παρουσιάζει μία τεράστια διακειμενικότητα και συνομιλεί με λογοτεχνικά κείμενα σε βάθος 2.000 ετών. Κάθε όνομα που αναφέρεται σχετίζεται με ένα λογοτεχνικό έργο. Ο σκηνοθέτης Θάνος Νίκας εξηγεί: “Το κύριο μέλημα του Δημητριάδη πέρα από το ότι ήθελε να κάνει μία τραγωδία δωματίου, είναι ότι έχεις έναν μπαμπά ο οποίος κηρύττει με λόγο θεϊκό, βιβλικό και ο γιος απαντά με λόγο φιλοσοφικό και θεατρικό. Πρόκειται για έναν ανεστραμμένο Άμλετ. Υπάρχουν σκηνές ολόκληρες οι οποίες αποτελούν μεταγραφή από το έργο του Σαίξπηρ. Έχει πολύ έντονες αναφορές στον Καύκα και συγκεκριμένα στα “Γράμματα στον πατέρα” και φτάνει μέχρι τον Ρομπέρτο Τσούκο“.
Γιατί όμως ο σκηνοθέτης επέλεξε τη σοφίτα του Λαογραφικού Μουσείου; “Εγώ αυτό που ήθελα εξαρχής ήταν να μην παιχτεί η παράσταση σε θέατρο. Θεωρούσα πως κάτι τέτοιο μες στο θέατρο θα χαθεί. Ότι θα γίνει αστικό δράμα και δεν το ήθελα αυτό. Ήθελα το κοινό να είναι κοντά και αυτό γιατί ήθελα εσείς να είστε καλεσμένοι που μόλις γυρίσατε από την κηδεία του πατέρα, που πήγατε να τον κλάψετε. Κάτι άλλο που θα παρατηρήσετε είναι πως δεν υπάρχουν θεατρικοί φωτισμοί. Το ήθελα γυμνό. Ακόμα και τα στοιχεία του σκηνικού είναι διάφανα, αφού παίζει όλη η παράσταση με την ιδέα του φαντάσματος. Το φάντασμα του πατέρα, το φάντασμα του Άμλετ, όλα τα φαντάσματα που κουβαλάμε γενικότερα. Του Δημητριάδη τα φαντάσματα αν θέλετε. Τα μόνα χρώματα που υπάρχουν στην παράσταση είναι το πράσινο, το κόκκινο και το μπλε, το λεγόμενο RGB. Οπότε λειτούργησα πάνω σε αυτό το κομμάτι, που όλο είναι μια κατάσταση φαντασματική. Εξού και τα άδεια πιάτα, ο λόγος του πατέρα είναι κενός λόγος“.
Πληροφορίες
Χώρος: Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας – Θράκης (σοφίτα), Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 68, Θεσσαλονίκη
Παραστάσεις από 18 Οκτωβρίου έως 10 Νοεμβρίου 2019: Κάθε Παρασκευή – Σάββατο στις 21:30 και Κυριακή στις 20:00
Διάρκεια παράστασης: 80’ (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων: 14€ κανονικό | 12€ άνω των 65 | 10€ φοιτητών, ανέργων, ΑΜΕΑ, ομαδικά άνω των 6 ατόμων | 5€ ατέλειες
Προπώληση εισιτηρίων: VIVA.GR
Τηλέφωνο κρατήσεων: 6981 723 632 (15:00 – 21:00)