Chalkos Gallery: «Οράματα από την Ανθρωπόκαινο» έκθεση του Πάνου Γιάκα

0
546

H Chalkos Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του εικαστικού Πάνου Γιάκα με τίτλο «Οράματα από την Ανθρωπόκαινο » από τις 19 Απριλίου μέχρι και την 1η Μαΐου 2024.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 19 Απριλίου από τις 18:00 έως τις 22:00 στην Chalkos Gallery.

Επίσης, στον χώρο της γκαλερί θα διατίθεται ο κατάλογος της έκθεσης.

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη- Παρασκευή: 18:00 -20:30.
Σάββατο: 11:00 – 14:00
Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά

Ακολουθεί το κείμενο που συνέταξε η Καθηγήτρια Νεοελληνικής Ιστορίας και Πολιτισμού Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ  Ιφιγένεια Βαμβακίδου για την έκθεση:

ΠΑΝΟΣ ΓΙΑΚΑΣ
«ΟΡΑΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΚΑΙΝΟ»
Μας εκπλήσσει κάθε φορά ο Πάνος Γιάκας, όπως μετακινείται με άνεση από την επιστήμη στη ζωγραφική, από την πολιτική θέση στην εικαστική απόδοσή της, ακολουθώντας την ιστορία της τέχνης, της γλυπτικής και ζωγραφικής. Ενηλικιώνεται εικαστικά μέσω του σχεδίου και του χρώματος, της γραμμής και της προοπτικής, της εικαστικής νεορεαλιστικής στράτευσης.

Τα Οράματα από την Ανθρωπόκαινο, όπως ονοματοδοτεί την καινούρια του δουλειά, μάς παραπέμπουν στους γεωλόγους επιστήμονες που υποστηρίζουν πως από τα μέσα του 20ού αιώνα έχει ξεκινήσει μια νέα γεωλογική εποχή, η Ανθρωπόκαινος. Η επιστημονική ομάδα γνωστοποίησε πως μια απομονωμένη λίμνη στο Οντάριο του Καναδά εκπροσωπεί την αρχή της Ανθρωπόκαινης εποχής, ενός δυνητικά νέου κεφαλαίου στην ιστορία των 4,6 δισεκατομμυρίων χρόνων της Γης….αποκαλείται Ανθρωπόκαινος περίοδος (Anthropocene), όρος που προέρχεται από τα ελληνικά, και πιστεύεται πως ξεκίνησε μεταξύ 1950 και 1954.
Τα έργα του καλλιτέχνη, που αποτυπώνουν αυτή την εποχή ταξινομούνται από τον ίδιο ως

Ι.ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ,
όπου εμείς ως κοινό τεσσάρων εικαστικών έργων προσλαμβάνουμε και μετέχουμε στο διάλογο με τα έργα και τον ίδιο: μια κατασκευή και τρία λάδια σε καμβά με θέμα την Σφίγγα. Στην κατασκευή, που ορίζεται «από Πλαστικό πάνω σε Βαρέλι Πετρελαίου» η τιτλοφόρηση μάς προσανατολίζει και αγκυρώνει επακριβώς το έργο ως υλικό και σημαινόμενο με κατεύθυνση δεξιά προς το βλέμμα μας. Πρόκειται για εικαστική τρισδιάστατη απόδοση της αρχαίας ελληνικής Σφίγγας, μυθολογικού όντος με τα φτερά προς άνω, που αποτυπώνει τρισδιάστατα μια περήφανη, όμορφη, γαλήνια γυναικεία μορφή με περίτεχνη κώμη και τιάρα με εμφανές το στήθος και σώμα θηλαστικού με φτερά αρπακτικού πτηνού. Πρόκειται για μια αρχαιοελληνική γλυπτική/σχεδιαστική, μυθολογική εικόνα, που γοητεύει διαχρονικά το κοινό στα μουσεία και στα αντικείμενα που έχει καταγραφεί.

Ο Πάνος Γιάκας επιτυχώς τολμά να κατασκευάσει (1έργο) και να ζωγραφίσει σε καμβά (3 έργα λάδια) το δημοφιλές εικαστικό γλυπτό και τις ποικίλες σημάνσεις του ως γνώση και προστασία στο χώρο που τοποθετείται. Οι λεπτομέρειες που προσδίδει τόσο στην κατασκευή, αλλά και στα λάδια ως χρώματα και υλικά, ως σχεδιασμό και κατεύθυνση όγκων, ως τρισδιάστατο, ως δυναμική μορφή Νίκης με εξαρτήματα μηχανής, ως γυναίκα πολύχρωμη, που ισορροπεί σε 4 φιάλες αερίου, ως ρομποτικό σημαίνον μιας μικτής διαχρονικά εποχής μας γοητεύουν. Οι πειραματικές λεπτομέρειες στο χρώμα παραπέμπουν σε φωβισμό και ιμπρεσιονισμό, συνταιριάζοντας ιστορικά και τεχνοτροπικά στη Σφίγγα την κατασκευή, το παιχνίδι, το χειροποίητο, την επαφή, τη σωματικότητα και το ερώτημα της Σφίγγας προς το κοινό για την ανθρωπόκαινο εποχή.

ΙΙ. ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ
Πέντε έργα, ελαιογραφίες σε καμβά, αποτυπώνουν τις κινήσεις, τις μετακινήσεις στις εποχές ως
Α) χωρίς τίτλο, ευφάνταστη τοπιογραφία, ως Χώρος, σύμπαν, ως όγκος, οριζόντια απλωμένη απόδοση, ως Σώμα ανθρώπου, ως συνεύρεση με χρωματιστά φρούτα και τα σπόρια τους, ως φως και σκότος, ως θεογονία του Ησιόδου.
Β) προσωπογραφία σε μετωπιαία απόδοση με μίξη τεχνοτροπική και τεχνολογική μιας σέλφι σε κινητό, που τερατόμορφα και παγκοσμιοποιητικά μάς επιβάλλεται στο πρόσωπο/χαμόγελο μας.
Γ) ολόσωμη απόδοση φυλακισμένου σύγχρονου γυμνού άνδρα με αλυσίδες τα ρολόγια, το χρόνο της παγκοσμιοποίησης, ενός ανθρώπου, γήινου, σωματώδους, που τιτλοφορείται Τιτάνας, προερχόμενος μυθολογικά και αρχαιοελληνικά από τη φυλή υπερφυσικών όντων αποτελούμενη από ισχυρές θεότητες, που γεννήθηκαν από τη Γαία και τον Ουρανό και κυβέρνησαν την περίοδο της Χρυσής Εποχής.
Δ) μετωπιαία ολόσωμη, κάθετη γυμνή απόδοση της Ισορροπίας ως μυώδους θηλυκότητας, χωρίς χρόνο, γυναίκας, ως ελευθερίας προς τα άνω που ισορροπεί σε γυάλινο ποτήρι κρασιού, σε κόκκινο φόντο δύναμης και επανάστασης.
Ε) χωρίς τίτλο, τοπιογραφία, ευφάνταστη απόδοση για ένα σύμπαν από ποπκορν, του σινεμά, της ψευδαίσθησης, της απάτης, της δημιουργίας, που εμείς ως κοινό φαίνεται να είμαστε ζωγραφισμένοι στρατιώτες/κατακτητές/καταστροφείς, κουρασμένοι ή διασωθέντες μέσα στο έργο. Τα ποπκορν σε οριζόντια γεωγραφική χωρο-γραμμή μάς επιβάλλονται είτε ως βόμβες, είτε ως σπηλιές ή ως κάποιο γεωλογικό μορφολογικά σημαίνον.

ΙΙ. ΑΝΘΙΣΗ
Πέντε έργα, το όραμα του καλλιτέχνη, εικαστικά, σχεδιαστικά και πολιτικά.
Α) χωρίς τίτλο, σε ευθύ και εμπρός βλέμμα, πλάγια προς τα δεξιά θέση και κατεύθυνση, γυμνό γυναίκας μέχρι τα άνω άκρα, σε ουδέτερο γήινο φόντο, καθιστή σε διαλογισμό και ηρεμία, που ανθίζει στην πλάτη της το πράσινο δεντράκι και έτσι ενσωματώνεται στη φύση, στη γεωργική/αγροτική μας πρότερη και μετά-εποχή. Ανοικτό, φωτεινό έργο, νεορεαλιστική απόδοση.
Β) χωρίς τίτλος παρόμοια απόδοση σε άνδρα, ολόσωμο γυμνό, πλάγια θέση προς δεξιά και κάτω το βλέμμα του, καθιστός σε διαλογισμό και ηρεμία, που ανθίζει στην πλάτη του το πράσινο δεντράκι και έτσι ενσωματώνεται στη φύση, στη γεωργική/αγροτική μας πρότερη και μετά-εποχή. Ανοικτό, φωτεινό έργο, νεορεαλιστική απόδοση.
Γ) χωρίς τίτλο, προς αριστερά κατεύθυνση γυμνό, μιαν αγκαλιά σωμάτων, ανθρώπων, θνητών, ενηλίκων σε ολόσωμη σύνθεση με φυτά μπλε (τηλέγραφο) να ανθίζουν σε όλα τα μέρη του σώματος, ως πρόταση έρωτα, αγάπης, ως βελονισμός/θεραπεία σωμάτων με τη φύση και τη δύναμή τους.
Δ) χωρίς τίτλο, γυμνό, ολόσωμη γυναίκα σε πλάγια καθιστή θέση, προς δεξιά η κατεύθυνση, με βλέμμα ευθύ προς τον ορίζοντα σε διαλογισμό, με άνθιση ροζ μεγάλα λουλούδια (βουκαμβίλιες) στην πλάτη και στα άνω άκρα, δυνατή σωματικότητα και όγκοι, νεορεαλιστική απόδοση.
Ε) χωρίς τίτλο, γυμνό, μισό/σώμα, άνδρας σε πλάγια καθιστή θέση, προς αριστερά η κατεύθυνση, με βλέμμα προς τα κάτω σε διαλογισμό, με άνθιση, ροζ λουλούδια της άνοιξης (αμυγδαλιές) στην πλάτη και στα άνω άκρα, δυνατή σωματικότητα και όγκοι, νεορεαλιστική απόδοση.
Ακολουθώντας εκφράσεις του Νέου Ρεαλισμού, ο Πάνος Γιάκας μεταγράφει στην τέχνη του την πολιτική/φιλοσοφική θέση για τον κόσμο, ως Οράματα από την Ανθρωπόκαινο, μέσα σε μια κοινωνία βιομηχανοποιημένη/αστική στην οποία κυριαρχούν η διαφήμιση και η μαζική παραγωγή. Το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό και καινοτόμο εικαστικό έργο του καλλιτέχνη αφήνει ισχυρό αποτύπωμα στη γενιά του.

Βαμβακίδου Ιφιγένεια
Καθηγήτρια Νεοελληνικής Ιστορίας και Πολιτισμού Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε το Επίμετρο της έκθεσης της Αναστασίας Βουτσά:

Στο ταχέως και δυναμικά εξελισσόμενο τεχνολογικό τοπίο της σύγχρονης εποχής, η ανθρώπινη εμπειρία υφίσταται βαθιές περιχαρακώσεις. Η γρήγορη εξέλιξη της τεχνολογίας όχι μόνο έχει αλλάξει την καθημερινή ρουτίνα του ανθρώπου, αλλά έχει επηρεάσει σημαντικά τις πιο βαθιές, τις πιο ανθρωπιστικές μας συνδέσεις. Ο πυρήνας των έργων του Πάνου Γιάκα επικεντρώνεται στην επανεξέταση της πολυπλοκότητας της ανθρώπινης συνδεσιμότητας στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, ρίχνοντας φως στην υποχώρηση της ανθρώπινης επαφής απέναντι στην παρουσία της τεχνολογίας.

Μέσα από την επιλογή των έντονων χρωμάτων και των συμβολικών απεικονίσεων, ο καλλιτέχνης προσκαλεί τον θεατή σε ένα ταξίδι μυθικών συμβολισμών, προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσει και να επιτύχει ταυτόχρονα την ισορροπία μέσα στο χάος που δημιουργείται από την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη στη σύγχρονη κοινωνία.

Διακεκριμένη σε εύστοχες θεματικές ενότητες, κάθε τμήμα της έκθεσης εστιάζει σε διαφορετικές διαστάσεις της ανθρώπινης εμπειρίας κατά την εποχής της τεχνολογίας, με έναν τρόπο ταυτόχρονα βαθιά προσωπικό αλλά και πανανθρώπινο. Εδώ ο καλλιτέχνης, με την αισθητική του λεπτότητα, αναδεικνύει έναν κοινό παρονομαστή: ότι μέσα από τον χρόνο, οι μοναδικές ανθρώπινες εμπειρίες διαμορφώνουν μια κοινή συλλογική ταυτότητα.

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ
Μέσα από δυναμικές συνθέσεις και αντιθέσεις χρωμάτων, ο καλλιτέχνης απεικονίζει τον αιώνιο αγώνα για ισορροπία σε έναν κόσμο που έχει μεταμορφωθεί. Το μυθικό μοτίβο εμφανίζεται σε παραλλαγές ως ένα σύμβολο ανθεκτικότητας και προσαρμοστικότητας, δημιουργώντας μια αφήγηση του συλλογικού ασυνείδητου κατά την πάλη της προσαρμογής μέσα στην αβεβαιότητα και την ταραχώδη αλλαγή.

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ
Με διάθεση ουτοπική και άκρως συμβολική, η ενότητα αυτή φέρνει αντιμέτωπο τον θεατή με την πραγματική απομόνωση που προκύπτει από το πώς ο άνθρωπος βιώνει τη καθημερινότητα του στην ψηφιακή εποχή. Η αίσθηση της απομόνωσης είναι παρούσα και ενθαρρύνει τον θεατή να σκεφτεί τις προσωπικές του εμπειρίες μοναξιάς καθώς και την έντονη επιθυμία για γνήσια ανθρώπινη επαφή μέσα σε εικονικά τοπία. Χρησιμοποιώντας δυναμικές αντιθέσεις χρωμάτων, ο καλλιτέχνης εστιάζει στην δίψα του ανθρώπου για ανθρώπινη επαφή, η οποία όμως συγκρούεται με την ανάγκη προβολής του «ιδεατού» εαυτού.

ΑΝΘΙΣΗ
Σε αυτήν την τελική ενότητα, η έκθεση αναδεικνύει το σημείο τομής μεταξύ προσωπικών και κοινών εμπειριών. Το έργο του καλλιτέχνη λειτουργεί ως καθρέφτης, αντανακλώντας τις κοινές προσπάθειες και τις επιτυχίες της ανθρωπότητας ακόμα και στην ψηφιακή εποχή. Με αισιόδοξο αλλά και σκεπτικιστικό ύφος, μέσω της «άνθισης», ο καλλιτέχνης τοποθετεί στο επίκεντρο της προσοχής τον ίδιο τον άνθρωπο σε έναν διάλογο με τη φύση. Υπενθυμίζει στον θεατή την σημασία της έννοιας της «αναγέννησης», υπογραμμίζοντας ότι μέσα στο χάος, μπορεί να υπάρξει σε ανθρώπινο επίπεδο ένα νήμα ομόνοιας που μας ενώνει. Σε αυτό το σημείο, ακόμη και το χρώμα των έργων αποκτά μια αφηγηματική ερμηνεία, κάτι σαν ελπιδοφόρο επίλογο.

Τα έργα του καλλιτέχνη προσκαλούν τον θεατή σε μια αφήγηση γεμάτη βαθιά ερωτήματα και προκλήσεις που προκύπτουν από τον γρήγορα μεταβαλλόμενο κόσμο γύρω μας. Με τη μεταβολή στην χρωματική του παλέτα αλλά και με την χρήση της πλούσιας συμβολικής του απεικόνισης, ενθαρρύνει τον θεατή να σκεφτεί την έννοια της πολυπλοκότητας της ανθρώπινης ανάγκης για επαφή, τόσο με τους γύρω του όσο και με τον ίδιο του τον εαυτό. Με τη δύναμη του μυθικού συμβολισμού στην ερμηνεία του χάους που περιβάλει το σύγχρονο τεχνολογικό γίνεσθαι, ο θεατής καλείται να βρει παρηγοριά σε κοινές αφηγήσεις και εικόνες μέσα από την συλλογική μας φαντασία.

Αναστασία Βουτσά,
MA in Museum Studies,
founder του Curatoria Project

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Π.Δ.Γιάκας

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1978. Απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Μιλάνου [Brera]. Έχει συμμετάσχει σε διάφορες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Ιταλία κι έχει αναλάβει ιδιωτικές και δημόσιες αναθέσεις, όπως την 25μετρη «ζωοφόρο» στο αίθριο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Εργάζεται ως εικονογράφος, γελοιογράφος και freelance designer, ενώ στο παρελθόν έχει εργαστεί για το χώρο της τηλεόρασης και της διαφήμισης. Εχει εργαστεί ως εκπαιδευτής καλλιτεχνικών σε Άτομα Με Ειδικές Ανάγκες και ως εκπαιδευτής ξυλογλυπτικής στις Φυλακές Αλικαρνασσού. Καλλιτεχνικός Διευθυντής στην ταινία του Κώστα Σφήκα «Η Μεταμόρφωση» [βραβείο Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 2008]. Συγγραφέας του μυθιστορήματος «Κόμπος Υφάλου» [Ήτορ, 2016], συγγραφέας και εικονογράφος της «Ιστορία της Κρήτης σε κόμιξ» [cretancomics,2015].

Πληρέστερο βιογραφικό και περιήγηση στην ιστοσελίδα:
www.panosgiakas.com

2000 Συμμετοχή στο VideoZero, Φεστιβάλ βίντεο και ταινιών μικρού μήκους, Μιλάνο

2001 Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Τμήμα Νέων Δημιουργών.

2001 “Be Simple”, ομαδική έκθεση, Μπρέσια, Ιταλία

2002 “Present Tense”, Ομαδική έκθεση, Μιλάνο

2002 “Frontiere d’ Europa”, Ινστιτούτο Μπρεχτ,

2002 Συμμετοχή στη Μπιενάλλε Φωτογραφίας, Μπρέσια, Ιταλία.

2002 “Last Minute”, ομαδική έκθεση, επιμ. Λίνο Μπαλντίνι, Λόντι, Ιταλία.

2002 Συμμετοχή στην ομαδική έκθεση Salon Primo di Brera, Μιλάνο

2003 “G”. Ατομική έκθεση, Μιλάνο

2004 “Ιχνοπατήματα”, ατομική έκθεση με την ομάδα του Χρ. Αλαβέρα στα πλαίσια των “Δημητρίων”. Γενί Τζαμί, Θεσσαλονίκη.

2004 Ομαδική έκθεση, “Different”, γκαλλερί Ζήνα Αθανασιάδου, Θεσσαλονίκη

2004 Συμμετοχή στην ομαδική έκθεση “Πεδίο Δράσης Κόδρα”. Επίμ. Χρ. Σαββίδης, Θεσσαλονίκη.

2005 Συμμετοχή στο 1ο Athens Video Art Festival.

2005 Συνεργασία στην επιμέλεια του 4ο Διεθνούς Συμποσίου Γλυπτικής στη Θάσο, οργάνωση. Ε. Βαρουξάκη

2005 Επιμέλεια της έκθεσης “Upperground”, artHouse, Θεσσαλονίκη

2005 Επιμέλεια της έκθεσης “Wash & Art”, artHouse, Θεσσαλονίκη

2006 Συνεργασία με την AbFab productions στην ηχοληψία και σκηνοθεσία μεταγλωτίσσεων τηλεοπτικών προγραμμάτων.

2007 Καθημερινή καταχώρηση στο ψυχαγωγικό τμήμα της εφημερίδας “Ελεύθερος Τύπος”, με το κόμικ-στριπ “Limbo”.

2008 Καλλιτεχνική Διεύθυνση στην ταινία “Η Μεταμόρφωση, του Κάφκα” σκηνοθεσία: Κ. Σφήκας [Βραβείο Κριτικής Επιτροπής του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης]

2008 Εικονογράφηση του παιδικού βιβλίου του Β. Μπουντούρη “Η Αγάπη Διδάσκεται”, εκδ. Κέδρος.

2010 Εικονογράφηση του παιδικού βιβλίου “Τα Μαγικά Παπούτσια του κυρίου Ερνέστο”, της Θ. Κατσιφή, εκδ Scarline.

2010 Εργάστηκε ως εκπαιδευτής ξυλογλυπτικής στις Φυλακές Αλικαρνασσού.

2012 Εικαστική επιμέλεια του Μουσικού Φεστιβάλ “Άρδας”, στις Καστανιές Ορεστιάδας

2013 Εικονογράφηση του παιδικού βιβλίου του Γ. Κατσέλη “Οι Πειρατές της Καταστροφικής”, εκδ Ψυχογιός

2013 Διάκριση στο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό “Μια Ιστορία για την Κρίση”, της εφημερίδας “το Βήμα”.

2014/5 Πολιτικός Γελοιογράφος της εφημερίδας “Ρέθεμνος”.

2015 “Η Ιστορία της Κρήτης σε κόμιξ”, εκδόσεις Cretancomics, Ρέθυμνο.

2016 “Κόμπος Υφάλου”, αστυνομικό μυθιστόρημα, εκδόσεις Ήτορ, Αθήνα

2017 Δημιουργία οπτικής ταυτότητας και συμμετοχή στην έκθεση της Βιοπολιτικής εταιρίας Ελλάδος, Τζαμί Ιεράπετρας

2018 Δημιουργία της 25μετρης ζωοφόρου με την ιστορία της Θεσσαλονίκης στο φουαγιέ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας

2018 Συμμετοχή στο φεστιβάλ Comic n’ Play, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης.

2019 Εικονογράφηση του κόμικ «Λέμε Stop στην Οδική Ανασφάλεια», σε σενάριο του Δ. Αντωνίου, εκδόσεις Ένατη Διάσταση

2019 Συμμετοχή στο φεστιβάλ Comic n’ Play, στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης.

2020 Δημιουργός του προωθητικού βίντεο της Βιοπολιτικής Εταιρίας Ελλάδος [κινούμενο σχέδιο σε συνεργασία με τον Χρήστο Παπανδρεόπουλο].

2022 Συμμετοχή στην art Thessaloniki, εκπροσώπηση από την Chalkos Gallery.

2023 Ατομική έκθεση στην Chalkos Gallery, Θεσσαλονίκη

2023 Εικονογράφηση του παιδικού βιβλίου «Είμαι Καλή Μαμά;», σε κείμενο Ρ. Βερβερίδου, Εκδ. Σοφία, Θεσσαλονίκη

2024 “Visions from the Anthropocene”, ατομική έκθεση στην Chalkos Gallery, Θεσσαλονίκη

Chalkos Gallery: Ιουστινιανού 21, Θεσσαλονίκη.
E. kparcharidis@yahoo.gr
Fb: chalkos gallery
T: 2310230763

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.